Direktlänk till inlägg 11 december 2011

ALDRIG att jag bor med henne kap. 6

Av Rebecka - 11 december 2011 09:59

Mamma var helt nipprig den helgen. Hon hade bläddrat i kokböcker hela veckan ocg frågat mig vad jag trodde att Affie och Indie ville ha att äta. Som om jag brydde mig! - Vi måste försöka komma överäns allihop, sa mamma medan hon hysteriskt skrev ihop en shoppinglista. Jag menar, vi måste ge oss själva en chans att lära känna varandra. Vi behöver träffas oftare om vi ska kunna bli vänner. På söndag har vi en chans att ta reda på mer av varnadra. Vänner? Jag tvivlade starkt på att vi någonsing skulle bli vänner. Jag visste att mamma var nervös för att det var första gången hon lagade mat åt Affie och Indie. Tidigare hade hon bjudit på fika, eller så hade vi gått ut och ätit. mamma försökte till och med släpa med mig till affären för att hjälpa henne att handla, men jag klarade mig undan med ursäkten att jag måste träna. Fast efter det hjälpte jag henne med tårtan. På söndag morgon uppförde sig mamma som om hon skulle ha prov i skolan - så nervös var hon! Peter åkte iväg för att hämta Affie och Indie, och medan han var borta hjälpte jag till att duka. Ska jag vara helt ärlig kändes det lättare att hjälpa till än att sätta mig på tvären. Mamma var så nervös att jag tyckte synd om henne. Det var ju bara Affie och Indie, för Guds skull! De var  ite värda det. När jag var klar gick jag upp till mitt rum och ringde Cath. - Vad ska du ha på dig? Frågade hon. - Ett par jeans och en fleecetröja. - Du anstränger dig verkligen, hör jag, sa Cath och skrattade. De kommer väl inte bry sig om vad jag har på mig? Svarade jag defensivt. - Det tro jag faktiskt att de gör, men det är upp till dig. Menade hon allvar? Jag hoppades verkligen inte det. - Mamma håller på att gå upp i limningen. Köket ser ut som ett katastrofområde med bunkar och kastruller överallt. - Du kommer åtminstonde få en gos middag. Det var sant. Mamma stökade alltid till i köket, men till och med när hon  var stressad lagade hon alltid god mat. - Nu hör jag Peters bil, sa jag och gick fram till fönstret. De är här nu. - Då är det bäst att vi slutar prata, sa Cath. Ha det så roligt! - Visst! Suckade jag. Jag väntade så länge jag bara kunde innan jag gick ner. Peter var nervös och inte alls lika avslappnad och rolig som han brukade vara. Det störde mig att han log mot mig när inte Affie och Indie såg. Varför var alla så rädda för de där tjejerna? mamma var precis likadan. Hon ignorerade mig nästan helt och fnissade nervöst så fort hon sa någonting. Och det var ofta efter som hon helt enkelt inte kunde sluta prata. "Vem vill ha något att dricka? Hihi!" "Är det någon som är hungrig? hoppas det! Hihi!" " Har ni lust att sätta er? hihi!" "Vill ni helre stå? Hihi" Affie och Indie sa däremot nästan ingenting, förutom när Peter frågade dom något. Då och då mumlade Affie någonting till Indie som ingen kunde höra. Jag insåg i samma ögonblick som jag fick syn på att jeans och fleecetröja hade varit fel val. Affie  hade på sig ett par ursnygga jeans med mönster på låren. Till dem hade hon en T-Shirt med små speglar på och en matchande kofta. Hon hade även på sig ett par glittriga sandaler som jag skulle ha tyckt var helt fantastiska om de hade varit Caths. Men aldrig att jag tänkte ge Affie en kompilimang. Indie hade på sig en mjukt böljande klänning och ett par sandaler som var lika snygga som Affies. hon såg fantastisk ut. jag hatade båda tvår för att de fick mig att känna mig som en tönt. När vi satte oss ner och åt var det mest mamma och Peter som pratade. Eller rättare sagt, Peter försökte prata de gångerna mamma var tvungen att dra efter andan. Hon bombaderade Affie och Indie med frågor om skolan och universitetet och vad de ahde för hobbyer. Var hon galen? Hobbyer? Trodde hon att Affie och Indie samlade på frimärken, eller vad då? Indie var mycket trevligare än Affie. Hon sa flera gånger att maten var god och frågade mamma on hennes jobb. Mamma frågade om deras mamma och de berättade att hon var advokat. Både mamma och jag visste det sedan tidigare, men det var ett så sätt att få Affie att säga lite mer. Hon pratade länge om hur smart hennes mamma var och hur bra hon var på det hon gjorde och att hon alltid var i tidningen för att hon vann sina mål. Hur är det med din pappa, Susannah? Frågade Affie när hon hade skrutit klart om sin mamma. Vad jobbar han med? Peter hostade. Mamma ryckte till och gav mig en blick som betydde att hon ville ge mig en stor kram. Jag trodde inte för ett ögonblick att Peter inte hade berättat för sina döttrar om min pappa. Särskilt inte med tankte på att Affie aldrig hade nämt honom tidigare. Indie blängde anklagande på Affie. - Jag heter Suzy, inte Susannah, sa jag och läggde ner skeden på desserttallriken. Och jag trodde att du redan visste att min pappa göder gräs. är det någon som vill ha mer chokladpudding? jag kände hur jag blev alldeles röd i ansiktet. Gissa om jag vart arg! Vad brydde sig förästen Affie om min pappa? - Menar du att din pappa är trädgårdsmästare? sa Affie och rynkade på näsan som om det plötsligt luktade hundbajs i köket. Hur kunde du? jag var helt säker på att Peter hade berättat för henne om min pappa. - nej, sa jag och stirrade ner i tallriken medan jag tänkte på vilken häxa hon var. Min papa är död. - Är det någon som vill  ha lite te eller kaffe? Frågade mamma och reste sig upp hastigt. De åkte efter eftermiddagsfikat. Det var en stor lättnad för alla. Peter skjutsade hem dom och mamma och jag städade upp i köket. Själva middagen och fikat hade varit okej. Indie och Affie hade sätt förbluffade ut när de fått reda på att vi hade gjort tårtan själva. Uppenbarligen höll de inte på med sånt hemma hos sig. Indie hade sagt flera gånger att den var jätte god och att vi var jätteduktiga som hade gjort den själva. Affie hade bara tjurat. innan de åkte försökte till och med >Indie be om ursäkt för det Affie hade sagt. Det var snällt av henne. Jag tycker synd om Peter. Det var ju trots allt hans födelsedag. - det var egentligen inte Affies fel, sa mamma när vi plockade in i diskmaskinen. - Ha! Hon visste mycket väl att pappa var död. - Det kommer att bli bättre, fortsatte mamma. När vi har blivit vänner kommer stämmningen att bli mer avslappnad. - De där två är så långt ifårn avslappnade son man kan bli, påpekade jag. De är snobbiga! Inte alls som vi. - Men de är Peters döttrar, sa mamma. - Och? - Alltså måste de vara med som honom... när man lär känna dem bättre. - ja, men jag tror att de brås mer på sin mamma. peter är alldeles för normal. - Suzy, var inte elak! protesterade mamma, sedan skrattade hon. Men visst är de vackra? Såg du deras kläder! Kan du föreställa dom hur deras mamma ser ut? - Ja, det kan jag, sa jag och log. Men jag tror inte hon kan baka en tårta. Vi skrattade båda tåv och sedan gav mamma mig en kram. - Jag har tänkt på en sak, sa hon. De gäller bröllopet. - Vilen överraskning! sa jag och skrattade. Mamma log. - Jag undrar om du kanske vill bjuda Cath så att du har någon att vara med? Jag log också. - Tack, mamma. Det vill jag verkligen! 


´Hej pappa!

Middagen hade inte kunnat vara en större katastrof! Men jag skäms lite grann också. Jag tror inte att jag gjorde mycket för att förbättra stämningen, och det kan inte  ha varit en särsklit trevlig födelsedag för Peter. Det  var nog inte så lätt för mamma heller. Förlåt, pappa. Hur kommer det att bli när vi flyttar? Affie rynkade på näsan åt nästan allt här, som om vi var löjliga och hon var alldeles för fin för att umgås med oss. jag har varit hemma hos Peter. han har fina möbler och det är alltid välstädat i hans lägenhet. Det är elegant där. Affie och Indie är också eleganta. Det är inte mamma och jag! Vi har bekväma gamla möbler i vårt hus. Dina möbler, pappa. Det här är det enda hem jag har haft, och alltid bara kunnat gå runt hörnet för att hälsa på Liz. Jag kommer inte att kunna gå hem till henne på eftermiddagarna om vi flyttar häifrån.Vartända rum i det här huset påminner mig om dig. jag vet att vi har möblerat om i vissa rum sedan du gick bort, men vi har inte bytt ut några möbler. Och jag har inte gjort om någonting i mitt rum. Vi har fortfarande kvar ditt skrivbord på kontoret (även om peter har sina saker där också), det som du brukade arbeta vid. Vi har tillochmed kvar din gamla skrivmaskin. Ibland brukar jag sätta mig vid ditt skrivbord och tänka på dig. jag sitter i din bekväma stol och tittar på alla böcker och anteckningsblock. När jag drar ner luft i lugorna känner jag doften av dig, som om du vore här. Jag vill inte flytta, pappa. 

Puss och kram, din prinsessa. xxxxxx

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka - 24 mars 2012 10:35


  500 inlägg på den här älskade bloggen!! Nu blir det nog inge mera bloggande. Fortsätt följa mig och mitt liv på http://adancelife.blogg.se ...

Av Rebecka - 24 mars 2012 10:15

Hej, jag loggade in på den här bloggen som jag inte har gjort på väldigt länge. Tänkte kolla om jag hade några nya kommentarer och jag hade 2 styckna! Så nu har jag svarat på dom och sen kollade jag statistiken och igår 0 idag 2 högsta den här månade...

Av Rebecka - 8 mars 2012 17:45


Hej, jag har fortfarande läsare på den här bloggen, det märkte jag nu när jag skulle logga in och kolla lite. Känner att jag saknar att blogga ändå lite på den här. Det var min första blogg och jag har haft det bra med besökare och dåligt, kommentare...

Av Rebecka - 13 februari 2012 19:46

Läs min ANDRA blogg ISTÄLLET för den här bloggen! Jag bloggar mer och jag ska bara blogga på den där nu men snälla kommentera på den istället och läs den!! Uppskattar verkligen det!!   http://adancelife.blogg.se http://adancelife.blogg.se htt...

Av Rebecka - 2 februari 2012 09:36

Hej! Nu har jag ju somsagt en ny blogg! adancelife och jag kommer att blogga på den mycket mera än den hära! Men kanske lite bloggning på den här också.. Tävlingen som jag hade flyttas till min andra blogg och Alicia får länkningar där istället!! Glö...

Presentation


Hej där alla glada (och sura) på den här bloggen kan du läsa om min vardag och mitt intresse för dans och så klart mycket annat!!
Enjoy!♥

Fråga mig

25 besvarade frågor

Omröstning

vilken kändis tycker du bäst om?
 Selena Gomez
 Rihanna
 Britney Spears
 Owl City
 Justin Bieber
 David Guetta
 Lady Gaga
 Miranda Cosgrove
 Alexandra Stan
 Adam Lambert
 Beyoncè

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

gästbok

Gästbok

Hej! här kan du skriva dit eget gästinlägg!  

Blogkeen

rebbesvardag

Gästbok

hittabloggen.se

GÅ in på den här sidan ocb få flera läsare: http://hittabloggen.se


Skapa flashcards