Alla inlägg den 17 oktober 2011

Av Rebecka - 17 oktober 2011 16:41

                                   Kapitel 2

 

Jag förstår inte varför det måste gifta sig överhuvudtaget! Jag befann mig i Caths rum. Sportlovet började närma sig sitt slut utan att någonting särkilt hänt. På förmiddagen hade vi varit på museum och forskat lite för ett skolobjekt. Det är faktisk sant! Vi var på museet hela förmiddagen, sedan hade vi proppat i oss smörgåsar och nu satt vi i Caths rum. Jag hade inte lärt känna Cath förrän vi började i mellanstadiet. Den dagen minns jag tydligt. Vi hade suttit i en gigantisk aula. Jag var livrädd trots att min kusin Ru skulle gå i samma årskurs som jag. Visserligen kände jag några av de andra från lågstadiet, men jag kände mig ändå väldigt ensam. Särskilt när Ru hamnade i en annan klass. Det var då jag fick syn på Cath. Hon satt i raden framför mig och vände sig plötsligt om. Hon såg lika rädd ut som jag kände mig, men hon log ändå. Jag log tillbaka. Sedan började en lärare ropa upp våra namn och berätta vilka klasser vi skulle gå i. Jag hörde mitt namn och gick och ställde mig vid min nya klassföreståndare. Efter en stund insåg jag att Cath hade hamnat i samma klass. Sedan dess har vi varit bästa vänner. - Vad gör de för skillnad om de gifter sig? sa Cath. Jag menar, de umgås ändå hela tiden och Peter är hos er nästan varje helg. - Exakt, sa jag. Varför måste de ändra på någonting? - För de älskar varandra? föreslog Cath. Allvarligt talat, Suzy! Det är jättemånga i skolan som har styvpappor, och de verkat inte störas av det. För att de älskar varandra! Kärlek ... Det kändes lite otäckt. Jag menar, mamma älskade mig. Och hon sa alltid att hon fortfarande älskade pappa. Hur kunde hon älska Peter också? Om hon hade tillräckligt med kärlek över för att älskar honom, betydde det att hon älskade mig och pappa mindre nu? Eller kanske hade hon slutat älska pappa helt, och bara sa att hon gjorde det för att trösta mig? - Du tycker ju om Peter, eller hur? Frågade Cath. - Ja ... det gör jag väl. - Vad är det som är problemet i så fall? Dessutom kommer din mamma att köpa nya kläder åt dig till bröllopet. Och kanske ett par nya skor också. Det måste det väl ändå vara värt? det stämde att jag redan hade funderat på vad mamma eventuellt skulle köpa till mig. Jag undrade även om jag skulle kunna övertala henne att köpe ett par högklackade skor som jag hade sett i en affär. Klackarna var väldigt höga. Jag var inte helt övertygad om att mamma skulle gå med på det, men hoppas kan man ju alltid. - Det är sant, sa jag och log mot Cath. Och du har rätt i att Peter är helt okej. - Då så. - Det är bara så jobbigt med Affie och Indie, klagade jag. - Ja, men du behöver inte bo ihop med dem, eller hur? sa Cath och reste sig. Sluta gnälla! Kom nu så ska vi se om vi lyckas ävertala min mamma att ta med oss till McDonalds.


På måndagen började skolan igen. Det var inte mycket att tala om, bara samma gamla vanliga rutiner. Och precis som jag gjorde nästan varje dag följde jag med Ru hem till faster Liz på eftermiddagen. - Ska du följa med på skolresan till Frankrike? Frågade jag Ru. - Vet inte. - Jag tänker försöka övertala mamma att låta mig åka. - Jaha. - Ska du spela math den här veckan? Ru var bra på fotboll. Faktum var att han var bra på all idrott, vilket bara gjorde det ännu underligare att han aldrig följde med mig ut och sprang längre, utan bara ville vara med sin dödstråkige kompis Marco hela tiden. De enda de gjorde var att titta på tv och spela tv-spel. Tysnad. Jag gjorde ett nytt försök. - Ska du spela match den här veckan? Mot St Michaels? Ru bara fnös. Vad betydde det? Ja? Nej? Bryr mig inte? Jag kom inte med i laget? - Ska du det? envisades jag. - Vad då frågade Ru utan att lyfta blicken från marken. Vi svängde in på gatan där han bodde. - Spela match! upprepade jag. Ska du spela match den här veckan? - Vet inte. Ru sparkade upp grinden och satte nyckeln i dörren. Sedan släppte han väskan på golvet i hallen och försvann uppför trappan. Han rörde sig så snabbt att dörren redan var på väg att stängas när jag kom fram till den. Var var det med honom? - Ru? Suzy? ropade Liz från köket. Hon höll på att packa upp två kassar mat när jag kom in till henne. - Hej raring. Hur är det? - Bara bra, svarade jag och började hjälpa henne. Jag var i LIz kök så ofta att jag kände mig lika hemma där som i mitt eget kök. Hemma hos oss brukade mamma låta matkassarna stå framme jättelänge innan hon packade upp dem. Det var inte för att hon var lat, utan för att hon alltid kom på nån jättebra idè om hur hon skulle kunna använda en tom ketchupflaska eller någonting liknande till ett protjekt i skolan. Då glömde hon bort allt annat. För det mesta slutade det med att jag fick packa upp matvarorna. - Tack, raring, sa LIz och log. Var är Ru? - Uppe, sa jag. Han verkade ha bråttom. Det var knappt han hade tid att prata med mig över huvud taget. Har han problem av något slag? - Ru? Jag tror inte att han behöver ha problem för att vara på dåligt hu,ör nu för tiden. Men om du får veta vad det är som stör honom kan du väl berätta det för mig? Jag är helt slut. Kan du sätta på tevatten? - Visst. När jag hade satt på vatten slog jag mig ner vid köksbordet och betraktade kakan som stod mitt på bordet. Den såg jättegod ut. Jag hoppades att jag skulle få en bit till teet. Som vanligt var jag utsvulten. - Ru? ropade Liz uppför trappan. Om du kommer der får du en kopp te och en bit kaka. Härligt! Jag tackade genast ja när Liz bjöd mig på en bit av chokladkakan några ögonblick senare. Ru kom in i köket och tog sitt te och sin kakbit med en grymtning, sedan gick han upp igen utan att säga ett ord. Konstigt. Förr i tiden skulle han ha satt sig ner med mig och Liz och sedan skulle vi ha pratat om allt möljigt. Men det var länge sedan nu. Hade jag sagt någonting dumt till honom, eller var var det frågan om? - Hur mår din mamma? frågade Liz och lade båda händerna om sin tekopp. - Bra, sa jag. Hon är upptagen med att planera bröllopet. - Det tror jag säkert, sa Liz och verkade stelna till en aning. Det var märkligt, men av någon anledning lät LIz annorlunda på rösten när hon pratade pm mamm aoch Peter nu för tiden. Förändringen hade skett när hon fått veta att de skulle gifta sig. Särskilt annorlunda lät den när hon bara pratade om Peter. Hon blev kortare i tonfallet, och vassare. Förut hade det alltid verkat som om hon gillat Peter.

Förtsättning på kapitel 2 kommer i morgon för måste gå nu.

Bye bye


Av Rebecka - 17 oktober 2011 16:40

Hej idag har jag varit i piss skolan som vanligt och har haft tråkigt! Efter skolan gick jag och Cajsa till knoppen och tränade! Och det gick bra! Men nu entligen så är jag hos pappa och jag har boken så tänkte skriva ett inlägg snart med andra kapitlet!

Så ha det så bra tills dess!

Puss o kram♥

Presentation


Hej där alla glada (och sura) på den här bloggen kan du läsa om min vardag och mitt intresse för dans och så klart mycket annat!!
Enjoy!♥

Fråga mig

25 besvarade frågor

Omröstning

vilken kändis tycker du bäst om?
 Selena Gomez
 Rihanna
 Britney Spears
 Owl City
 Justin Bieber
 David Guetta
 Lady Gaga
 Miranda Cosgrove
 Alexandra Stan
 Adam Lambert
 Beyoncè

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

gästbok

Gästbok

Hej! här kan du skriva dit eget gästinlägg!  

Blogkeen

rebbesvardag

Gästbok

hittabloggen.se

GÅ in på den här sidan ocb få flera läsare: http://hittabloggen.se


Ovido - Quiz & Flashcards